lørdag 31. desember 2011

Blanke ark og fargestifter

Jeg har et gullkantet minne drysset med tryllestøv. Et fantastisk øyeblikk gjemt i hjertet mitt, som jeg kan ta frem, som får meg til å smile. Minnet er som en dyrebar skatt, noe av det kjæreste jeg har. Det er mennesker i minnet, gode mennesker. Det er ønsker og drømmer på rosa papir. Det er stjerneskudd og raketter. Og frostrøyk. Og i øynene på menneskene er det noe man bare finner en eneste gang i året. Blandingen av melankoli og forventning, når et år forsvinner og et annet blir kastet over oss enten vi er klare for det eller ikke. Det var nyttårsaften 2010 og det nye året lå der som en ubrukt gave. Vi var uovervinnelige, vi var klare. Livet var vårt og det var her og nå. Og slik holdt vi rundt hverandre mens himmelen eksploderte i farger. Det føles som i går og samtidig et helt liv siden.

Jeg har et annet minne også, med sommerkjoler og myggstikk, og arbeidersanger mens solen går ned i vannet. Ungdommer med brennende hjerter, som har så mye engasjement at det lyser i øynene deres når de snakker om drømmene sine. Som sier solidaritet på en måte som gjør at du får gåsehud selv om sommerkvelden er varm og myk. Og etterpå kysser i skogen og løper barbeint gjennom gresset. Er fulle av sommer og boblende glede. Jeg husker jeg følte meg heldig, som fikk lov til å være med på noe stort. Som fikk kjenne disse menneskene som ikke trodde, men visste at en bedre verden er mulig. Det var 21. juli og vi var klare til å forandre verden.

Så fint at fremtiden er en hemmelighet, så vi slipper å måtte vente på det vonde i livet.

Noen ganger er hendelser så store og grusomme at de får alt til å gå i oppløsning. Som gjør at mye av det som til daglig holder livet sammen, mister viktigheten og forsvinner. Og alt du står igjen med er medmenneskeligheten. 22. juli betydde det ikke noe hvor mye penger du hadde i banken, om du var suksessrik eller ikke. Den nyoppussede stua hadde mistet glansen. Det betydde ikke noe om bussen var sein. Ingen merket om det var sol eller regn. Alt som betydde noe var omsorgen mellom mennesker. Å klamre seg til hverandre i sorgen, smerten. Uvissheten.

Jeg møtte et menneske for første gang 22. juli, som jeg kommer til å huske så lenge jeg lever. Nina var liten og lys, men den tøffeste av alle. Ledet akutt-teamet og ropte beskjeder. Rundt tjue mennesker gjorde som hun sa, oppgaven var å finne ut hvor hardt skadet jeg var. Men hun var ikke bare en maskin, hun var et medmenneske, blant de flotteste jeg har møtt. Hun hadde varme hender og smil med omsorg i seg. Og der lå jeg og visste ikke om jeg skulle leve eller dø. Skutt fem ganger, redd og alene. Og oppi alt dette så Nina hvem jeg var og hva jeg trengte. Du er tapper, sa hun. Jeg følte meg ikke tapper. Lå der i kjøkkenuniformen med sausflekker fra dagens middag på Utøya. En helt vanlig jente som hadde stått og tatt oppvasken. Du er den tapreste pasienten jeg har hatt, sa Nina og smilte smilet sitt. Smilet jeg fortsatt ser for meg når jeg blir trist. Som gjør meg tryggere inni meg.

Tenk at vi alle har mulighet til å være et medmenneske for dem rundt oss. 
Er det ikke menneskene som fyller minnene vi eier fra 2011?

Innimellom pleier jeg å gå ned til Oslo S bare for å være der litt. Det er et rart sted å være når du bare vil se, for de fleste rundt deg er travle, har trillekofferter og stressa blikk, kaffe i hånda og boller fra Narvesen. Sjekker mobilen, leser aviser. Men så er det noen mennesker som bare er der. De går rundt og ser, slik som meg. Noen er sløve, har matte blikk. Andre kikker rundt seg etter mennesker som kan gi dem noen kroner. De har et annet mål enn de som reiser, de vil ha stoff. Kroppen deres trenger narkotika. En gang ble jeg kjent med en dame som het Stine. Vakre engleStine med den skitne genseren og det flokete håret. Men med en stø stemme som sa at hun trodde på det gode i mennesket. Det var ikke så mye godhet i blikkene som ble sendt Stine. Jeg vet ikke hvor hun er nå, har aldri sett henne igjen. Men jeg husker øynene hennes, husker de var som mine. Slik vi egentlig er ganske like alle sammen.

Jeg vet om noen andre øyne som også er som mine, de tilhører en dame på 98 år. Når jeg besøker henne på sykehjemmet legger hun de små hendene sine i mine. Hendene er tynne og skjøre, men håndtrykket fast. I det gamle ansiktet skinner to gylne blå øyne. Der inne er hun like gammel som meg. Eller egentlig har hun alle aldre, er barn og ung voksen. Mor og bestemor. Men vi betrakter begge verden gjennom to små klinkekuler. En gang var hun et nytt, lite menneske som ble bysset i søvn og båret i morens armer. En gang vil mine hender være like tynne og skjøre som hennes.

Vi er alle et menneske i verden.

Så var det de siste par øynene, omtenksomme og varme. Øynene til en jente som er med i mange av de fineste minnene fra 2011. De jeg vil huske når himmelen igjen eksploderer i farger. En fantastisk venninne som igjen og igjen gjentok at det finnes så mye godt i livet. At vi burde stoppe opp minst en gang hver dag og innse at vi lever i eventyret. Som ikke tok det som en selvfølge at hun levde, og gav dette videre til de rundt seg. Det er kloke og viktige ord. Hun får ikke sagt dem selv lenger for hun døde på Utøya 22. juli. Som alle vi mistet var hun fremtidens leder, et talent og et medmenneske. At hun er borte er urettferdig og vondt, hver eneste dag.

En gang sa hun at det aller viktigste er å tro på en bedre dag i morgen.

Jeg kommer til å ha forventninger i øynene på nyttårsaften i år også. Og jeg kommer til å ha tårer. For det er lov å gråte når vidunderlige vakre, flotte, sterke mennesker er borte. Likevel har jeg håp og drømmer for det nye året. Mange av dem kan du hjelpe meg med å oppfylle. Jeg drømmer om et 2012 der vi tør å se hverandre i øynene. Der vi tør å klemme hverandre og spørre hvordan det går. Og der vi tør å høre svaret. Jeg drømmer om brennende hjerter og støe stemmer som sier fra om urettferdighet. Og jeg drømmer om at litt av sorgen over de som er borte blir til engasjement for en bedre verden, den verdenen de ikke trodde, men visste var mulig.

La oss beholde stammen av medmenneskelighet som kom til syne da alt raknet 22. juli. La oss bære med oss kjærligheten og omsorgen inn i 2012, vær så snill.

Jeg vet ikke hvem du som leser er. Vet ikke hva du tenker på, hvilke minner du har eller hva som gjør deg skikkelig lykkelig. Kan hende du feirer nyttårsaften sammen med noen du er glad i, eller helt alene. Men jeg vet at du er et menneske i verden og at du har et hjerte som mitt. Og uansett hvem du er så gjelder dette deg: du lever i eventyret. Du får lov til å eksistere i en verden med så mye fint og godt, og jeg lover deg at du finner det hvis du ser deg litt rundt. Jeg vet du har dine problemer og ditt å tenke på, men magien er der, det gjelder bare å oppdage den. Husker du hvor spennende livet var da du var barn? Hvor nytt og ubrukt og fullt av hemmeligheter? Du lever i det samme mysteriet nå, og det er enda ikke løst.

I 2012 har du muligheten til å være det medmennesket vi alle trenger.
Og du har muligheten til å være med på å forandre verden. Det har vi alle.

Et riktig godt nytt år og husk du er fantastisk.

135 kommentarer:

  1. Du skriver så nydelig, Ina! Fantastiske menneske.

    SvarSlett
  2. Det her er det finaste eg har lese på veldig lenge! Takk for at du fekk meg til å tenke meg om denne nyttårsaften, og fokusere på det som verkeleg er viktig!
    Du må ha ei fantastisk nytt år!:)

    SvarSlett
  3. det her var kjempefint skrevet!

    SvarSlett
  4. ååh så nydelig skrevet Ina!

    Vi er alle fantastiske, og vi har alle et varmt hjerte.
    Godt nytt år kjære deg!

    SvarSlett
  5. Dette var fantastisk å lese. Så rørende og sant.

    SvarSlett
  6. Dette var et helt utrolig fint innlegg ! Jeg tok meg god tid til å tenke imens jeg leste imellom hver fine linje, som du har brukt tid på å skrive. Dette var et helt fantastisk skriv. Og du er fantastisk, du også. Godt nyttår, Ina!

    SvarSlett
  7. Du er er fantastisk menneske , Ina!
    Dette er det nydeligste jeg har lest på lenge!

    SvarSlett
  8. Jeg har ikke ord. Fantastisk skrevet! Sitter med tårer i øynene og.. Godt nyttår, vakre menneske! <3

    SvarSlett
  9. Uff, klinkekule-tårene trilla heilt ned på puppen her. Takk, Ina, og godt nytt år.

    SvarSlett
  10. Dette var utrolig vakkert skrevet... har ikke ord. Det er så alt for sant det du sier; man glemmer virkelig at man lever i et eventyr i blant. Takk for at sånne fantastiske mennesker som får en til å innse det.

    Godt nyttår, og måtte det bringe deg mange små og store eventyr :)

    SvarSlett
  11. Utrolig sterk lesing Ina. Det er viktig at vinblogg påminnet disse små men viktige ting i livet.

    Ønsker deg ett godt nytt år, med gode opplevelser og mer medmenneskelighet, akkurat slik du ønsker deg.

    SvarSlett
  12. "Vi blir påminnet" skulle det stå.

    SvarSlett
  13. Nydelig. Alt godt til deg i det nye året :) Lisbeth

    SvarSlett
  14. Kom noen tårer nå visst. Flott innlegg! Takk for det :)Håper ønskene dine blir oppfylt!

    SvarSlett
  15. Ina, du sier så mye som er så sant - og du sier det på en så vakker måte. Jeg ønsker deg alt godt i det nye året!

    SvarSlett
  16. Tusen takk for at du er deg, Ina. Jeg har sett mørkt på denne dagen lenge, gruvd meg. Men du setter de fineste ord på en situasjon og gjør den bedre. Takk Ina, du er faktastisk. Godt nyttår, og husk jeg er glad i deg! Klem Hanne

    SvarSlett
  17. Nydelige ord som griper langt inn i sjelen.

    Alt godt til deg i året som kommer:-)

    SvarSlett
  18. Tusen takk for flotte og kloke ord - du har en fantastisk fortelleevne. Godt nytt år til deg.

    SvarSlett
  19. Jeg blir rørt innerst i hjertet mitt. Du skriver så nydelig, jeg leser og leser, plukker til meg alt. Du virker som ei tvers igjennom fantastisk jente, som kommer til å bli noe virkelig stort på en eller annen bra måte. Ordene dine når meg overalt. Du skildrer på en nydelig måte jeg aldri har sett maken til.

    Jeg kjenner deg ikke, men du virker som et av de modigste menneskene jeg sett/lest om. Måtte du, kjære deg, for all del få et strålende 2012 med masse kjærlighet. Jeg har som mål å være et bra medmenneske i året som kommer. Inspirert av deg.

    SvarSlett
  20. Tusen takk for flotte ord å ha med seg inn i det nye året:) Jeg ønsker deg et godt nyttår Ina med blanke ark og fargstifter som inneholder bare gode farger :)

    SvarSlett
  21. Vakkert og vondt<3

    SvarSlett
  22. Tankevekkende og godt skrevet. Dette med å huske på hva som er viktig, det kan vi nok minnes på om og om igjen. Godt nytt år.

    SvarSlett
  23. Dette var noen fine ord, ord til å ta med seg ut i det nye året. Takk, Godt nytt år

    SvarSlett
  24. Thor Steinar Rohde31. desember 2011 kl. 08:29

    Ina du har et talent som er langt ut over 22/7.
    Du beskriver et år og hendelser på en gripende måte.
    Ingen kan unngå å bli berørt og beundre din tapperhet og optimisme.
    Dine ord og ditt talent er med på å tydeliggjør hva som ble angrepet.
    Jeg ønsker deg og dine et godt nytt år.

    Hilsen en pensjonist som kjenner din far.

    SvarSlett
  25. Alle ordene er skrevet allerede i kommentarene ovenfor - men det er en stor opplevelse å lese dette Ina - du er utrolig god til å formidle tanker og følelser og verdier. Du er nok den eneste jeg vet om som gjør eventyr til politikk og politikk til eventyr - og det virker helt logisk.

    Og du sier det til alle andre - men jeg håper du husker at du er fantastisk selv også :) Godt nytt år til deg og dine!

    SvarSlett
  26. Så fint skrevet! godt nyttår til deg og dine :)

    SvarSlett
  27. Utrolig flott skrevet! Takk for at du deler kloke og viktige ord :)

    SvarSlett
  28. Så utruleg nydeleg skrive. Vakkert og trist og rørande og fint. Takk! Måtte du ha eit godt nyttår!

    SvarSlett
  29. Utrolig fint skrevet Ina, veldig bra!
    Godt nyttår!

    SvarSlett
  30. Takk for gode og varme ord Ina. Ditt lille fantastike menneske

    SvarSlett
  31. En bedre nyttårstale enn denne får jeg neppe høre. Takk, Ina!

    SvarSlett
  32. Takk for at du fikk meg til å tenke litt ekstra! Varme tanker til deg!

    SvarSlett
  33. En nydelig skildring på godt og vondt <3

    SvarSlett
  34. Vakkert og poetisk. Takk skal du ha

    SvarSlett
  35. Takk!!!
    Du er et fantastisk menneske som klarer å dele dette med oss...

    SvarSlett
  36. Kjære Ina jeg traff deg i høst på tilbakereisen. Jeg så inn i dine øyne og der så jeg et vakkert, klokt og varmt menneske. Jeg ønsker deg et godt nytt år og håper du får mange mange anledninger til å vise resten av verden din klokskap og varme! Gunhild

    SvarSlett
  37. Tack för att du delar med dig av de viktigaste sanningarna och gör det möjligt för dina döda vänners klokskap och energi att leva vidare via oss som lever i äventyret. Många tack och gott nytt år!
    /Catrin

    SvarSlett
  38. Takk for vakre ord. Lykke til med livet og tankene dine!
    Inger Anne

    SvarSlett
  39. Nydelige ord som griper en langt inn i sjelen.
    Tankevekkende og godt skrevet. Dette med å huske på hva som er viktig, det kan vi nok påminnes om og om igjen. Dessverre er det mange som glemmer bort det i hverdagens stress og mas.
    Takk for at du påminner oss om det å være et medmenneske...
    Jeg ønsker deg et godt nytt år, med blanke ark og nye fargestifter på din eventyrlige vei gjennom livet.
    -Gry

    SvarSlett
  40. Så utrolig fint skrevet! Veldig rørende. Fantastisk av deg å dele dette med oss. Tusen takk! Måtte du få et bedre år enn 2011. Godt nytt år!

    SvarSlett
  41. Det skal eg gjere - og til saman vil vi endre verda.

    SvarSlett
  42. Utrolig vakkert og menigsfullt skrevet, gir tid til ettertanke. Ble både trist og rørt på samme tid. Takk.

    SvarSlett
  43. Veldig bra skrevet!

    SvarSlett
  44. Vakkert og veldig bra skrevet Godt nyttár

    SvarSlett
  45. Vakkert, klokt, nydelig og rørende formidlet Ina. Måtte 2012 bli et godt år for deg. Ønsker deg alt godt i tiden framover. Klem fra tante Solfrid

    SvarSlett
  46. Takk for dette sterke innlegget som utfordrer!

    SvarSlett
  47. Takk for fine ord. Godt at det er noen der ute som tenker fine og varme tanker, og som er klok nok til å dele de med oss.

    SvarSlett
  48. Du skildrer dine tanker på en fantastisk måte med et viktig og varmt budskap.
    Ønsker deg og dine alt godt i 2012 og mange mange mange flotte år fremover.

    SvarSlett
  49. Et fantastisk innlegg som fikk tårene til å trille. Mitt ønske for 2012 er at vi alle må være medmennesker og når jeg leser alle kommentarene til innlegget ditt vet jeg at det fortsatt er håp for vår lille klode. Tusen takk skal du ha! Jeg ønsker deg et nydelig 2012. Klem

    SvarSlett
  50. Ragnhild Risbakken1. januar 2012 kl. 10:42

    Tusen takk Ina! Klem fra Ragnhild.

    SvarSlett
  51. Takk for at du deler dine tanker <3 kloke unge dame <3 det gir meg
    troen på kjærligheten iblant oss medmennrsker <3

    SvarSlett
  52. Det er helt utrolig måten du vekker så sterke følelser ved bare ord. Du skriver helt fantastisk, og det er ubeskrivelig vakkert å lese. Tusen takk.

    SvarSlett
  53. Unge mennesker som deg gjør at jeg har håp for framtida. HÅP er et lite ord, men det viktigste vi har i språket vårt. Godt nytt år. TAKK

    SvarSlett
  54. Takk for at du deler din klokskap!Godt nytt år!

    SvarSlett
  55. Takket være mennesker som deg, er det mulig å tro på at menneskesjelen faktisk er god og vil det gode. Edelt er mennesket, jorden er rik! Finnes her nød og sult, skyldes det svik... Takk for vakre, velformulerte tanker som burde fått plass på hele forsida av f eks Dagbladet!! Hvis mange nok mennesker tenker og tror som deg, kommer verden til å bli et bedre sted, og vi kan synge "Deilig er jorden" og mene hvert ord! TAKK :)))

    SvarSlett
  56. Gro Hilde Brustad Chatur1. januar 2012 kl. 13:51

    Takk for at du delte dette fine innlegget med oss:) du er en klok oppvakt jente som mange med meg ser opp til:)

    Godt Nytt År til deg og dine:)

    SvarSlett
  57. Vakkert! Ønsker deg et riktig godt nytt år!

    SvarSlett
  58. Vakkert skrevet om mellommenneskelige relasjoner. Vanskelig å holde tårene tilbake, men jeg ble våt på øynene. Du har en vidunderlig måte å betrakte verden på :)

    SvarSlett
  59. Godt nyttår til deg også,Ina <3 Du skriver så hverdagslig,så hjertevarmt og så fylt av kjærlighet, slik at det treffer oss som lesere- midt i hjertet <3 Takk <3 Du gjør mange mennesker en stor tjeneste, ved å skrive slik som du gjør. Du er med på å helbrede prosessen, som finner sted i mange flere mennesker, enn dem du kanskje skulle tro hadde en relasjon til dem på Utøya. Mange har mistet noen de har vært glad i, både barn, unge og eldre. Her på Osterøy mistet vi den fantastiske, alltid gode,omtenksomme, blide og ærlige Tarald, som jeg personlig, helt siden jeg møtte han som 13. åring, fikk en naturlig plass i mitt hjerte. Jeg håpte til det siste at han og mange flere hadde klart seg, men det var dessverre ikke slik. Tore, kjente jeg ikke, men det jeg har sett av videoer av han, virket han som en kjekk, ung mann. Her ute mistet vi også en ung kvinne på 20 år, Ingunn Hustrulid, i en trafikkulykke - hun er også en av mange som dette året har forlatt oss. Jeg lyser fred over alle de omkomne sine minner, både dem på Utøya, de som tok sitt liv, de som døde i trafikken , av sykdom, av narkotika, av mishandling, av feilbehandling, i krybbedød eller av aktiv dødshjelp. Jeg håper og tror at de alle har funnet fred og at våre neste år vil bære preg av omtanke, det å være medmenneske og kjærlighet til sin neste og seg selv <3

    SvarSlett
  60. For et flott innlegg!
    Nydelige og triste ord og tanker, som fikk meg til å gråte.
    Du er virkelig tapper, etter det du har vær igjennom, og utrolig sterk!
    Du er også fantastisk, som du skriver tilslutt!
    Ha et riktig godt 2012 du og!
    Klem fra Turid

    SvarSlett
  61. Enig med Solveig Fiskes kommentar. Et sterkt innlegg som utfordrer. Takk for at du deler tankene dine. Godt nytt år! Måtte 2012 blir akkurat det du drømmer om. :-)

    SvarSlett
  62. Sterkt, vakkert og sant. Takk for dine tanker. Ønsker deg alt godt videre i livet!

    Lone B

    SvarSlett
  63. Fantastisk :) Godt nyttår til deg, Ina. Måtte 2012 bli et fantastisk år, fylt av gode minner og gode møter mellom mennesker. Klem, Marit

    SvarSlett
  64. Du skriver så sinnsykt bra! Jeg ønsker deg virkelig alt godt i 2012! Du er et fantastisk menneske Ina, aldri glem det!

    SvarSlett
  65. Det er vanskelig å finne ord for den leseopplevelsen du ga meg nå.. I det minste må jeg si dette: Her var så mye varme, nærhet, sanselighet og klokskap. Og en sterk kjærlighet til mennesker. Takk, Ina Alvilde!

    SvarSlett
  66. Nydelig vakkert og inderlig sterkt!!

    SvarSlett
  67. You are indeed the brave one - to speak so honestly from your heart.. Thanks Ina and mostly for your HOPE!! hugs, Lyn

    SvarSlett
  68. Paul Martin Staff1. januar 2012 kl. 21:01

    Deilig å få så flotte, tykke, deilige blanke ark kl halv seks om morgenen en slapsefull morgen! Tusen takk for viktige ord. Sola skinner alltid! Fargestiftene sitter i hodet.

    SvarSlett
  69. Oddbjorg Pauline1. januar 2012 kl. 22:35

    Takk for gode ord og viktige påminnere om å gripe dagen og gjøre det beste ut av den. Det gjorde godt å lese dine refleksjoner, som gir håp og tro på at vi alle kan utgjøre en forskjell for de rundt oss. Mitt nyttårsforsett er å bli flinkere til å ta vare på de rundt meg. Ikke alltid så lett i en travel hverdag, men så utrolig viktig.

    SvarSlett
  70. Fantastiske ord! Rørt til tårer og ettertanke. Tusen takk!

    SvarSlett
  71. Takk for at du deler så gode,fine tanker Ina ;) Ble rørt til tårer. Godt at det finnes mennesker som deg ;) Ønsker deg alt godt i livet! Ha en fin dag;)<3 <3

    SvarSlett
  72. Vakkert, rørende, klokt og velskrevet! :)

    SvarSlett
  73. Hei, det var vakkert og sårt skrevet! Tusen takk for at du orker dele med oss andre...lykke til videre i livet..:)

    SvarSlett
  74. Hei Ina dette er noe av det beste jeg har lest, det var rørende, vondt, sårt på en gang. Tusen takk for at du minner oss på å ta vare på hverandre, vise ommsårg og glede i den travle hverdag. GOD NYTT ÅR til DEG OG DINE

    SvarSlett
  75. Du røre meg til tårer.... Nydelig!

    SvarSlett
  76. Så utrolig skrevet. Er glad for at det første jeg leser i dag er akkurat dette. Nydelig. Nydelig.

    SvarSlett
  77. Takk for nydelige og trøstende ord. Hilsen en pappa som mistet sin kjære datter på Utøya. Veldig godt skrevet dette:-)

    SvarSlett
  78. Gleder meg til å lese mere av deg. Ordene dine er som varmende kjærtegn som vil alle trenger. Måtte dette året være fyllt av omsorg til alle.

    SvarSlett
  79. Du skriver godt. Jeg ble dypt rørt av ditt innlegg. Har tenkt mye på alle de som mistet sine kjære. Vi var heldig, mitt barnebarn overlevde.

    SvarSlett
  80. Takk Ina for sterke og kloke ord som set livet i perspektiv. Det er ofte gjennom smerte at vi innser kor mykje vi eigentleg har å takke for. Vi treng alle å bli minte på at også vi må hjelpe til med å skape ei betre verd.

    SvarSlett
  81. Tusen takk, for at du deler dine gode tanker! Håper alt går bra med deg og dine <3
    Godt Nytt År!! Klem frå Cecilie

    SvarSlett
  82. Med tårar i ögonen känner jag styrkan i det goda och kärleksfulla som du förmedlar. Livet är ett fantastiskt äventyr som man nu än mer förstår att ta till vara på och glädjas åt även vid motgångar. Tack!

    SvarSlett
  83. Tusen takk for at jeg fikk lese!

    SvarSlett
  84. Takk for at du deler dine minner og gode tanker med oss andre. Ja du er et fantastisk menneske.

    SvarSlett
  85. Tusen takk, for de flotteste ord jeg noen gang har lest.

    SvarSlett
  86. Du er VAKKER..... <3 Tusen takk for at du viser oss verden gjennom dine øyner <3 Og godt nytt år !

    SvarSlett
  87. Nydelig skrevet Ina <3
    Jeg er glad du deler dette med oss andre!
    Sammen skal vi gjøre verden til et bedre sted :)

    SvarSlett
  88. sender deg noen gode tanker... så vakkert og levende,- så innlevende og ekte du skriver. Takk for at du deler,- vi trenger det alle sammen !Ønsker deg alt godt i fremtiden

    SvarSlett
  89. Fantastisk vakre tanker og ord!! Takk for at du delte dem med oss!!

    SvarSlett
  90. Takk for vakre ord og tanker! Takk for at du minner meg på hvordan jeg engentlig ønsker å tenke og handle selv. Ønsker deg alt godt videre i livet:)

    SvarSlett
  91. Fantastisk flott og gripende lesning. Ønsker deg alt godt i det nye året. Klem fra Austevoll.

    SvarSlett
  92. Fantastiske ord! Takk for påminnelsen!

    SvarSlett
  93. Utrolig vakkert innlegg! Fikk sjansen til å lese denne når det var postet på en annen vennines facebook vegg. Fantastisk!

    SvarSlett
  94. Tusen takk for at du deler så mange fine og viktige ord! Denne skal jeg dele med alle jeg kjenner, og gjøre som deg,-leve i eventyret og ta vare på hverandre! <3

    SvarSlett
  95. Gripende, til ettertanke...

    SvarSlett
  96. Helt fantastisk skrevet, ligger her og er litt redd, men etter og ha lest dette føler jeg meg mye bedre. Du er nok et klokt og godt menneske. Godt nyttår :))

    SvarSlett
  97. Tusen takk, Ina - kjærlighetsbudskapet ditt er sterkt og klart! Du skriver så vakkert, og det er rørende å lese alle kommentarene - hvor lykkelig du gjør andre mennesker. Skriv mer! <3

    SvarSlett
  98. Rørende, sterkt og varmt innlegg som gir meg troen på mennesket igjen.. Du er vakker,ina! Husk at du er fantastisk! <3

    SvarSlett
  99. Så utrolig vakkert <3

    SvarSlett
  100. Kjære Ina,.. jeg vil gjerne presantere bloggen din og den flotte teksten din i bloggen min. prøvde å finne en mailadresse til deg her inne, men fant ikke noe!
    Ta kontakt med meg og gi meg en tilbakemelding ; flere mennesker burde absolutt lese dine ord !!!!

    SvarSlett
  101. Tusen takk vakre Ina! Ønsker deg et Godt Nytt Eventyrfylt År <3

    SvarSlett
  102. <3 <3 <3 vakkert og rørende å lese...

    SvarSlett
  103. Du har alltid vært til inspirasjon Ina. Og på våre år sammen på VGS hadde vi mange magiske øyeblikker og diskusjoner. I jula ryddet jeg i gamle skap. Der fant jeg ei ramme med et herlig bilde av meg og deg, som lader opp til konsert på onkel. Selv om du ikke lengre er et fast innslag i livet mitt, blir jeg så uendelig glad hver gang jeg tenker på at du overlevde. Jeg er glad for at du fortsetter å inspirere på samme måte som du alltid har gjort. Jeg bruker ofte ordet fantastisk, så det begynner å bli litt uvannet. Men når jeg tenker på deg, på din evne til å glede, inspirere og motivere er det bare et ord som er passende: FANTASTISK!
    Jeg håper det nye året byr på mange flotte opplevelser, og at det sakte men sikkert blir plass til mer glede enn sorg.

    SvarSlett
  104. Takk for at du deler tankene dine med oss her ute

    SvarSlett
  105. Kjære deg, dette var kjempegodt skrevet og hadde noe veldig sterkt i mellom linjene.
    jeg måtte bare dele dette innlegget på fb siden min. Håper det er i orden.
    Ønsker deg alt godt og håper at du ikke har så store smerter, at det ødelegger hverdagene dine helt.
    Skal tenke på deg og sende deg gode vibber...
    Tusen takk for et fantastisk blogg innlegg. Du skriver meget godt!

    SvarSlett
  106. Takket være linken på fb ble jeg gjort oppmerksom på dette kunststykket!
    Det er så ekte, nært og varmt!
    Du formidler ekte om nestekjærlighet og livets verdi!
    Takk for at du deler! Du har stor verdi!

    SvarSlett
  107. Utrolig bra skrevet. Ønsker deg og dine alt godt i det nye året. Klem.

    SvarSlett
  108. Godt nyttår til deg og, og jeg håper dine ønsker for 2012 blir sanne. Medmenneskelighet er noe av det fineste i verden, og det er så viktig å ikke glemme å faktisk vise andre at vi bryr oss. <3

    SvarSlett
  109. Godt nyttår! Fann blogginnlegget ditt via andre. Du skriv fantastisk, og delar sinnstemningar som om eg skulle kjenna deg personleg!

    Takk for at du er som du er, og takk for at du delar minner og framtidsvyer med oss! Eg hadde tårer i augo...

    Lukke til i det nye året :)

    SvarSlett
  110. Takk for at du skrev dette.

    SvarSlett
  111. Tusen hjertelig takk! Du er et nydelig menneske... "Words are the fragrance of our hearts"

    SvarSlett
  112. Tusen takk! Du ser alle på en helt unik måte. Du er en utrolig person og verden er et bedre sted med deg i den.

    Om jeg en gang møter deg, spanderer jeg kaffe.

    SvarSlett
  113. Vilken underbar och varm människa du är. Många kramar ifrån oss i sverige, blev djupt berörd av ditt vittnesmål idag

    SvarSlett
  114. Ina, du är en så otroligt stark tjej!
    Bara genom att läsa ditt senaste inlägg och din profil där du har skrivit vad du tycker om att göra; "Blåse såpebobler. Bade i klinkekuler. Engasjere meg. Le. Lete etter narnia. Hoppe i sølepytter. Dagdrømme. Finne magiske øyeblikk." så förstår man att du är så full av glädje, kärlek och hopp!

    Du har inspirerat mig och väldigt många andra, och det vill jag verkligen tacka dig för!

    Kram!

    SvarSlett
  115. Hej Ina!
    Jag kände också att jag var tvungen att skriva något. Vi är så många i Sverige som följer rättegången och håller era händer. Jag blev också djupt berörd av ditt vittnesmål idag och jag kommer aldrig att glömma dig. Du är helt fantastisk, så vacker både på utsidan och insidan. Gud måste ha större planer för dig, du kommer på ett eller annat sätt fortsätta göra världen till en vackrare plats! Stor kram!

    SvarSlett
  116. Hej Ina!
    Jag blev väldigt berörd av ditt vittnesmål om allt du gått igenom. Jag vill bara önska dig allt det bästa i livet.
    Många varma kramar!

    SvarSlett
  117. Lena-Marie Johansen H.15. mai 2012 kl. 07:28

    Tack för att du sprider sådan genuin värme med dina ord. Tycker du är så fin i hjärtat och älskar allt du skriver (har läst igenom många av dina äldre blogginlägg och kommer på mig själv med att sitta och le). Det är så mycket sanning i allt du skriver och du ser världen ur en sådan magisk och annorlunda vinkel, en sådan vi alla borde se. Jag ska komma ihåg dig, ditt fantastisk vittnesmål och din underbara blogg varje gång jag känner att jag klagar över små saker som är obetydliga eller känner att jag tycker illa om någon utan egentlig grund. Mange klemmer fra Lena-Marie

    SvarSlett
  118. Vill bara säga att du är en helt otroligt stark och modig tjej! Vilket starkt intryck du gjorde på mig och så oerhört många andra svenskar idag när du vittnade. :)
    Du kommer gå långt i livet och insprirera många många människor runt om i världen. Du är en fantastiskt människa!
    Tack vare dig har jag en helt ny syn på livet! Många kramar till dig!!

    SvarSlett
  119. Du får mej att inse att livet måste tas till vara. Man lever bara en gång (antagligen)... Det är nu vi ska ta hand om varandra och vårda dom i vår närhet. Jag lever mitt liv efter en skilsmässa och försöker få ordning på vardagen, men dom ord du skriver får mej att inse hur viktigt det är att fånga dagen.

    Jag ser upp till dej och den vishet du besitter. Hädanefter ska jag leva mitt liv i nuet.

    Ta hand om dej och vet att du har många som påverkats av dej, nån gång i framtiden kommer du nå riktigt långt! Hjälp oss att förändra världen, göra den vacker igen istället för den hemska plats den blivit!

    SvarSlett
  120. Just wanna tell you that I have rarely been so touched as I was today when I read your story from the horrible experience you witnessed July 22nd. You are an amazing being and I don't think you realize how much you've inspired SO many people just with what you said during the trial! I will never forget your story, you're incredibly strong!

    Whenever I get stuck in life, I will think back and remember how I don't deserve to be whining, knowing your story!

    SvarSlett
  121. Jeg må bare blande meg inn i rekken av beundrere her. Det var mange som ble rørt av det du sa Ina. Dette skrev the guardian reporter Helen Pidd om deg på twitter:

    "i wouldn't be surprised if this witness, Ina Rangønes Libak , is one day prime minister of Norway. Amazing strength, eloquence, positivity."

    Hun skrev også en rørende artikkel om deg som gjør inntrykk på alle som leser.

    Og bare fra det du skriver her på bloggen, kan jeg lett komme til denne konklusjonen:
    Du er er et virkelig beundringsverdig menneske!

    SvarSlett
  122. Även jag blev djupt berörd. Med ditt vittnesmål har du inspirerat mig, och du skriver så svindlande vackert också. Jag har själv varit ung en gång för längesedan och suttit vid lägerelden och sjungit sånger om solidaritet... det har jag burit med mig livet igenom, men ibland får man en påminnelse om att det finns en mer intensiv närvaro, en mer intensiv väg för att visa andra vår solidaritet. Du är en varm och vacker människa, du kommer att betyda mycket för många, inte bara nu utan framöver.

    SvarSlett
  123. Du är så underbar Ina! Önskar alla människor var som du!

    SvarSlett
  124. Åh fina du! Vi är så många svenskar som blivit djupt berörda av dig, och självklart alla offer/överlevare från Utøya. Ni kommer för alltid finnas i våra hjärtan, ni är alla hjältar! Önskar dig allt gott i livet. Kram!

    SvarSlett
  125. Så utrolig fint du skriver! Utrolig inspirerende. Og livet er virkelig helt magisk. Pleier også å tenke på hvordan det var å være barn, og oppleve alt for første gang. Men tenk så mange vakre ting vi ennå ikke har sett. Det tar aldri slutt.

    SvarSlett
  126. Jag blir så imponerad av dig, hur du kan klara av att behålla din positiva energi och utstrålning även när du ställs mot någon som gjort dig så illa. Du berör mer än du någonsin kan ana tror jag, vi är många här i grannlandet sverige som vill att du ska komma hit och vara vår statsminister :) Kram från Carro

    SvarSlett
  127. Vill bara säga att jag beundrar dig något så otroligt mycket. Din styrka i rättssalen fick mig att storgråta och rysa i hela kroppen.
    Djupt berörd.
    Sverige tänker på dig och alla som befann sig på Utöya den dagen. Vi står bakom er och kramar om er. Otroligt starkt!
    Vacker utsida och vacker insida.
    Med din livsglädje och med ditt mod så kommer du gå långt.
    Önskar dig all lycka och ett underbart liv!

    SvarSlett
  128. Wow , du er bare den beste.

    Ikke mange som kan få meg til å gråte , men du rører ved sjelen min, og jeg er en gammel mann så det er ikke så lett.

    Tusen takk for alt du har gitt og vil gi Norge i mange,mange år fremover.

    SvarSlett
  129. Du är fantastisk!

    SvarSlett
  130. det her var så fint skrevet, og så berørende om det mennesket som lever i oss alle, og det er mye mot å utgi så mye av tanker, varme tanker til alle de marginaliserte gruppene i samfunnet, i fengslene, i prostitusjonsmiljøene, på gata. du er god!

    SvarSlett