søndag 16. mai 2010

Det vakre i verden

Jentene smiler til meg fra plakatene. Fra bladene. De sier at jeg må begynne å trene for bikinisesongen nærmer seg. De forteller meg at alt jeg trenger for å holde meg evigung er en eneste vidunderkrem. For rynker er det verste, det viser at jeg blir eldre og det er det største sviket. Å bli gammel er ikke verdifullt, ingen anerkjenner visdom, livserfaring og god tid. Den fineste egenskapen et menneske kan ha er helt glatt hud, så stram at det er umulig å smile.

Heldigvis er det ikke på ekte. Heldigvis finnes det noe godt og ordentlig i verden som man kan tro på. I smilerynkene til en gammel dame finnes en vidunderlig historie. Det finnes vakre smil i søte sommerkjoler, høylytt latter, glede og smil gjennom tårer. Jentene finnes ikke, de er bare retusjerte, falske bilder av virkeligheten. Det som finnes er opplevelser, følelser og historier. Mennesker som tenker unike tanker og som preges av det livet de lever.


Og det er det vakre i verden.

4 kommentarer:

  1. for en blogg. gjorde meg lykkelig helt inn i hjerterota

    SvarSlett
  2. Tusen takk! Den kommentaren der gjorde meg lykkelig helt inn i hjerterota!

    SvarSlett
  3. du skriver fint - romantisk og realistisk samtidig - skriv mer :)

    SvarSlett
  4. Så ufattelig nydelig skrevet!

    SvarSlett